Elektromos autó töltés

Elektromos autó töltő, töltőkábel és alkatrészei:

Töltési módok, fogalmak az elektromos autók töltése témaköréből:

Elektromos autónk akkumulátor töltését végezhetjük töltőoszlopnál gyorstöltéssel (400 VAC) speciális foglalatokhoz vagy a háztartásunkban elérhető (230 VAC) elektromos aljzathoz csatlakozva. Az előbbihez egy egyszerűbb adapter vagy töltőkábel, míg az utóbbihoz egy speciális elektronikával (EVSE) ellátott töltőkábel kell.

Fogalmak, definíciók:

  • kW: a teljesítmény mértékegysége. Ez lehet az autó akkumulátortöltőjének a teljesítménye (pl. 3,6 kW) vagy az elektromos autó villanymotorjának a teljesítménye (pl. 80 kW).

  • kWh: az energiamennyiség mértékegysége. Például ha az autó akkumulátorába a töltés folyamán 50 kWh-nyi energiát töltünk, akkor folyamatos 50 kW-nyi motorteljesítménnyel egy órát autózhatunk.

  • Normál vagy otthon töltés: háztartási konnektorból (Schuko) jellemzően max. 16 A-es áramerősséggel és egy fázison (230 V) történő váltóáramú (AC) töltés. Egy teljes éjszaka alatt jellemzően 200-300 km-re elegendő energiát tudunk az autó akkumulátorába tölteni.

  • Gyorstöltés: speciális csatlakozókon (pl. Type2) át, egy vagy három fázison váltóárammal (AC), 16...32 A-rel történő töltés. Az itt elérhető töltési teljesítmény jellemzően 22 kW.

  • Villámtöltés: ez már többnyire egyenáramú (DC) töltés CHAdeMO vagy CCS csatlakozókon át. A töltési teljesítmény 40 és 150 kW között van. Villámtöltéssel az akkumulátorokat kevesebb, mint 1 óra alatt 80 – 90%–ig tölthetjük. A maradék 10 – 20 % már lassabban töltődik, mert az akkumulátor felügyelet elkezdi a cellák töltéskiegyenlítését.

  • Ultragyors töltés: egyenáramú töltést jelent 150 kW teljesítménytől kezdődően, ahol a felső határ a fejlesztéseknek köszönhetően folyamatosan emelkedik (350 kW+).

  • Type 1-es csatlakozó: ez a csatlakozó típus egyfázisú töltést tesz lehetővé és úgy könnyű felismerni, hogy öt érintkező van a csatlakozóban. (Ismert még Yazaki néven is)

  • Type 2-es csatlakozó: ez a csatlakozó egy-, illetve háromfázisú töltést tesz lehetővé. A csatlakozóban már hét érintkező van. (Ismert még Mennekes néven is)
    Type2 töltőcsatlakozó
  • EVSE: Electric Vehicle Supply Equipment; ezt hívjuk elektromos autó töltőnek még akkor is, ha ez alapvetően egy biztonsági; kommunikációs és energiaellátó berendezés az elektromos autó és a villamos hálózat között.

  • IC-CPD: In Cable Control- and Protecting Device; ez az EVSE másik megnevezése.

  • Mode 2-es töltési mód: az EVSE-vel szerelt töltőkábelünk ebben a módban üzemel.

  • Mode 3-as töltési mód: a fixen telepített AC töltők működnek így.

  • Mode 4-es töltési mód: ez az egyenáramú és nagyteljesítményű (villám) töltés


Amit az elektromos autók töltéséről tudni érdemes (Horváth András megfogalmazásában):

Az oldalon közölt képek esetenként illusztrációk, a termékek tényleges kinézete ettől eltérhet!